Mamy w sprzedaży nowe oryginalne części do wszystkich modeli BMW. Zapraszamy!

Mój koszyk 0 items: 0,00 zł

5

BMW seria 5 - oryginalne części OEM

BMW serii 5 to samochód osobowy klasy wyższej, produkowany przez koncern BMW od roku 1972. Od 2017 roku produkowana jest już siódma generacja modelu.

BMW serii 5 I miało swoją premierę w 1972 roku i był to pierwszy model BMW oznaczony cyfrą 5. Auto posiadało kod E12. Łącznie wyprodukowano 699 094 sztuki tego modelu.

BMW E12 było produkowane na rynek europejski, japoński i amerykański.

 

BMW serii 5 II generacji wprowadzono do sprzedaży w 1980 roku i oznaczono symbolami E28. Łącznie wyprodukowano 722 328 egzemplarzy tego modelu.

Produkcja E28 trwała od roku 1980 do roku 1988. Ta generacja mimo zewnętrznych podobieństw do E12, posiadała szereg zmian w zakresie jakości wykonania jak i wyposażenia. Zmiany te obejmowały redukcję masy pojazdu – E28 jest lżejsze od 60 do 90 kg (w zależności od danej wersji), w stosunku do poprzednika – E12. W silnikach poprawiono głównie instalacje paliwowe i zapłonowe. Aby poprawić bezpieczeństwo podróżujących, zmieniono położenie zbiornika paliwa – został on umiejscowiony za tylną osią pojazdu.

BMW E28 produkowano z przeznaczeniem na rynki: europejski, japoński, amerykański i południowoafrykański.

 

BMW serii 5 III generacji miało swój debiut w 1987 roku. Nowy model oznaczono symbolami E34. Przez 8 lat produkcji, łącznie wyprodukowano w dwóch zakładach 1 331 056 egzemplarzy. Na samym początku oferowano jedynie 5 wersji silnikowych:  M20B20/B25 520i i 525i (napędzane paskiem rozrządu) – 129 KM i 170 KM, M30B30/B35 530i i 535i –188 KM (197 KM bez katalizatora) i 211 KM (220 KM), M21D24 524td – 115 KM.

Model E34 był wówczas uznawany za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie. To wszystko za sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, hamulcom z ABS-em oraz  solidnej konstrukcji. Tzw. sztywność skrętna nadwozia wzrosła w stosunku do poprzedniego modelu E28 o 70%, a sztywność giętna o 34%. Model ten spełniał ówczesne amerykańskie normy bezpieczeństwa tj. po uderzeniu przodem w sztywną barierę przy prędkości 56 km/h oraz uderzeniu w tył przy prędkości 48 km/h wszystkie drzwi dały się normalnie otworzyć bez użycia jakichkolwiek narzędzi, natomiast przedział pasażerski pozostawał nienaruszony. Dla wersji 518 i 520i droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosiła poniżej 40 metrów, a dla wersji 535 do 42 metrów, co stanowiło wtedy najlepszy wynik spośród innych samochodów typu sedan w roku 1990. W 1990 roku zastąpiono silniki M20 (12 zaworowe) na M50 (24 zawory, napędzane łańcuchem rozrządu) 520i (150 KM) i 525i (192 KM). Od 1992 roku były dostępne także silniki V8 (M60B30, 3 litry/160 kW i M60B40, 4 litry/210 kW).

W modelu E34 występowały trzy silniki Diesla: 524td (M21D24, 2,4 l/115 KM) do 1991 r., 525tds (M51D25, 2,5 l/143 KM) i 525td (M51D25, 2,5 l/115 KM) od 1993 roku.

Wyprodukowane także model 518g – z fabryczną instalacją gazową.

Występowały skrzynie biegów manualne oraz automatyczne (produkowane przez firmę ZF). Manualne skrzynie  posiadały 5 przełożeń, a jedynie wersja 540 (bardzo rzadko spotykana) – 6 biegów. Skrzynie automatyczne: 4 biegi (4HPxx) oraz 5 biegów (5HPxx).

W 1991 roku została wprowadzona wersja iX – z napędem na 4 koła. Model ten był dostępny w typach nadwozia: sedan i kombi. Do napędu użyto silnika M50B25 2,5 192 KM. Istniała możliwość wyboru skrzyni automatycznej bądź manualnej. Wyprodukowano 9366 sztuk modelu E34 525iX.

W 1991 roku zaczęto produkcję wersji z nadwoziem kombi touring z unikatowym, podwójnym szyberdachem. W 1988 roku do sprzedaży trafiła wersja M5.

BMW E34 poddane zostało trzem face-liftingom. Pierwszy miał miejsce we wrześniu 1990 roku - wprowadzono silniki M50 z 24 zaworami, które zastąpiły starsze już M20. Silnik M21 zastąpił M51 w dwóch wariantach- TD i TDS z intercoolerem. Skrzynie automatyczne 4 biegowe, zastąpiono 5 biegowymi. Drugi lifting wprowadził zmianę lusterek. Standardowo wprowadzono dla wszystkich modeli poduszkę powietrzną kierowcy oraz ABS. W silnikach M50 zastosowano system VANOS - zmienne fazy rozrządu. Silniki M30 zastąpiono silnikami V8. 530i v8 i 540i – miały szerszy grill oraz inną maskę, niż pozostałe wersje. Trzeci face-lifting to połowa 1994 roku. Zmieniono przednią atrapę (grill, tzw. nerki) na szerszy i klapę silnika do każdej wersji silnikowej. Silnik M40 w 518i zastąpił silnik M43. Wprowadzono wersję wyposażenia Executive – która posiadała dokładki progowe i listwy dolne drzwi takie jak w wersji M-Technik, lakierowane doły zderzaków, 16" felgi i drewniane wykończenie. Dodano także drugą poduszkę powietrzną do standardowej listy wyposażenia dla wszystkich wersji. Łącznie sprzedano 1 331 056 sztuk modelu E34.

Samochód produkowano na pięć rynków: europejski, japoński, tajlandzki, amerykański oraz południowoafrykański.

 

BMW E34 Alpina B10

W 1991 roku firma Alpina wypuściła na rynek model Alpina B10 Biturbo, bazujący na modelu 535i serii E34. Silnik był wspomagany przez dwie turbosprężarki i osiągał moc aż 360 KM co pozwalało rozpędzić samochód do 291 km/h. W 1993 roku cena Alpiny B10 BiTurbo wynosiła 160 000 DM.

 

BMW serii 5 IV miało swoją premierę w 1995 roku jako następca modelu E34. IV Generacja miała oznaczenie fabryczne E39.

Produkcja BMW E39 rozpoczęła się w 1995 roku. W 1997 roku zaczęto produkować wersję kombi, co było równoznaczne z zakończeniem produkcji poprzedniej wersji serii 5 E34. W 1998 roku dokonano zmian w silniku M52, i zmieniając powłokę tulei cylindrów nikasil na tuleje stalowe (M52TU). W 2000 roku miał miejsce mały lifting, który odmłodził nieco to auto. Zmieniono lampy przednie, lampy tylne, listwy boczne, halogeny przednie oraz kształt przedniego zderzaka. BMW E39 można było kupić w dwóch wersjach nadwozia: sedan z bagażnikiem o pojemności 460 l i półką na narzędzia która znajdowała się w klapie bagażnika oraz wersja kombi (Touring), która oferowała 410 litrów pojemności bagażnika (1525 l przy złożonej kanapie tylnej). Bagażnik w wersji Touring nie był zbyt pojemny, ale oferował klientom regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz bardzo często oferowany był także z osobno otwieraną tylną szybą oraz z wysuwaną podłogą. W 2003 roku zakończono produkcję modelu E39 na rzecz jego następcy - E60.

Samochód był produkowany z przeznaczeniem na jedenaście rynków: europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański

 

BMW M5 (E39)

W 1998 roku BMW przy współpracy z "M GmbH" wprowadziło wersję oznaczoną jako M5. BMW M5 oferowane było tylko w wersji sedan. Istniała także wersja Touring w tylko jednym prototypowym egzemplarzu - miała być to odpowiedź BMW na model Audi S6 Avant i Mercedesa-Benza W210 E55 AMG T. Model M5 wyróżniał się od zwykłej wersji kilkoma detalami. Na przednim zderzaku był duży wlot powietrza, tylny zderzak posiadał miejsce na sportowy układ wydechowy i delikatny dyfuzor. Uwagę przykuwały także duże, chromowane 18-calowe aluminiowe felgami oraz wzmocnione, większe hamulce. Silnik wersji M5 miał pojemność 4,9l i osiągał moc 400 KM, a jego moment obrotowy to 500 Nm. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 5,3 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h (prędkość ta była ograniczona elektronicznie – po zdjęciu blokady samochód mógł rozpędzić się do 300 km/h).

 

BMW serii 5 V generacji wypuszczono w 2003 roku. Samochód oznaczono jako E60 dla wersji sedan i E61 dla kombi. Zawieszenie zbudowany prawie wyłącznie z aluminiowych elementów. Zastosowano stabilizatory o różnej grubości, a także regulowane amortyzatory i aktywny układ kierowniczy. Oprócz wersji sedan, dostępna była wersja Touring (kombi). Oferta silnikowa została odświeżona, były to silniki benzynowe 520i, 523i, 525i, 528i, 530i, 540i, 545i, 550i oraz silniki diesla 520d, 525d, 530d, i 535d.

Topowa wersja serii 5 jest to oczywiście model M5 z silnikiem V10 o pojemności 5,0 l. Jest to jeden z najszybszych samochodów typu sedan produkowany seryjnie na świecie. Przy tworzeniu M5 pracowało kilkuset wykwalifikowanych inżynierów pod okiem wieloletniego pracownika działu Motorsport, kiedyś kierowcy testowego - prof. dr. hab. inż. Hansa Stermllicha.

W 2006 roku do serii 5 dodano opcjonalnie asystenta kierowcy – Nightvision, znany wcześniej z BMW serii 7. Działa to na takiej zasadzie, że kamera na podczerwień rejestruje drogę i otoczenie z przodu, jeszcze zanim oświetlą je reflektory i pokazuje to wszystko na ekranie umieszczonym w kokpicie.

Face-lifting serii 5 miał miejsce w 2007 roku. Dodatkowo od 2007 roku, wyłącznie na amerykański rynek były produkowane wersje benzynowe podwójnie doładowane - 535i.

Samochód produkowano  na dziewięć rynków: chiński, europejski, egipski, indonezyjski, indyjski, malezyjski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański.

 

BMW serii 5 VI generacji, zaprezentowano w roku 2009. Był to następca wytwarzanego od 7 lat poprzednika, modelu E60. Nowy model oznaczono jako F10. Design nawiązuje do serii 7 (F01). Od 2011 roku można było kupić takżę wersje M5, wyposażoną w silnik o pojemności 4.4 i mocy od 560 do 600 koni mechanicznych.

Premiera VI generacji miała miejsce w 2009 roku podczas specjalnie zorganizowanego wydarzenia na Stadionie Olimpijskim w Monachium. Nadwozie projektował Adrian van Hooydonk, szef designerów BMW. Co ciekawe dużą rolę w pracy nad wyglądem modelu F10 miał także Polak, Jacek Frohlich. Samochód w wersji sedan produkowany był od stycznia 2010, a kilka miesięcy później premierę miała wersja kombi (Touring). Seria 5 VI produkowano z przeznaczeniem na rynki: europejski oraz amerykański. Trzy lata później, w 2013 zrobiono lifting: obniżono wloty powietrza z przodu, delikatnie przeprojektowano także grill. Standardowo we wszystkich wersjach montowano światła ksenonowe, natomiast w lusterkach umieszczono kierunkowskazy.

 

BMW serii 5 VII miało swoją premierę w 2016 roku, a nowy model trafił do produkcji w lutym 2017 roku. Oznaczono go kodem fabrycznym G30. Wersja 520d Efficient Dynamics Edition osiągnęła współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego 0,22, i to czyni je najbardziej opływową, seryjnie produkowaną limuzyną.

Model G30 zbudowano na nowej modułowej platformie podłogowej Clar, którą wykorzystywano wcześniej w serii 7 - modelu G11. Wyprodukowano także wersje hybrydowe typu plug-in, na bazie limuzyny, jak i kombi, pod nazwą 530e iPerformance, i były one wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę.

Na samym początku samochód oferowano z silnikami: 520d, 530d, 530i, 540i. Następnie w 2017 do dołączyły najmocniejsze wersje: M550i, hybryda plug-in 530e o łącznej mocy 252 KM i 520d EED o zmniejszonym współczynniku oporu powietrza. Najnowsze silniki to: 525d, 540d, M550d i dostępne są w sprzedaży od lipca 2017 roku. Podczas 87. Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowano wersję kombi, która do sprzedaży trafiła w maju 2018 roku. W roku 2017 zaprezentowano także wersję chińską wersję Touring - G38, której rozstaw osi jest większy o 133 mm względem wersji europejskich.

Standardowe wyposażenie G30 jest bardzo bogate i obejmuje wiele systemów wspomagających kierowcę – asystent wymijania i ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, asystent zmiany pasa ruchu i utrzymania toru jazdy (działa do prędkości 210 km/h), oraz inteligentny tempomat. Samochód posiada także funkcję zdalnego parkowania za pomocą użycia smartfona. We wszystkich wersjach oprócz 520d, seryjnie montowana jest automatyczna 8-biegowa.

 

Ciekawostki

W grudniu 2017 roku Johan Schwartz driftował samochodem BMW M5 F90 po płycie poślizgowej w BMW Performance Center. Przez 8 godzin zdołał utrzymać auto w poślizgu i przejechał w tym czasie 232,5 mil, czyli około 374 kilometrów. Tym samym pobił rekord Guinnessa w kategorii „Greatest Distance Vehicle Drift”. Podczas tej próby ustanowiono jeszcze jeden rekord w kategorii „Twin-Vehicle Drift”, polegający na driftowaniu równoległym. Dwa BMW M5 pokonały tak dystans 49,25 mil (około 79 km). W trakcie jazdy równoległej, samochód prowadzony przez Johana Szwartza, był tankowany za pomocą pompy paliwowej, która wystawała z drugiego pojazdu.